الأربعاء، 11 يونيو 2014

بيقولك ماعنديش وهو عنده جوه !!


هو عنده شعبية كبيرة دي حقيقة ولازم نكون مؤمنين بيها.من أسبابها ان مبارك لم يترك علماء او ادباء او مفكرين بالقدر الكافى , ولإنه إتدلل وقال أنا مش هاترشح والناس اتحايلت عليه وقالتله "كمل جميلك" و"انت رئيسي" وعشان الاخ سليل عائلة "بطاح" مايكبرش اليفط مرة تانية.



سبب تانى وهو إن المواطن الغلبان فضل الامن على العدل "رغم ان الامن مقطع بعضه فى الشارع المصري دلوقتى" ومن المسيحيى البسيط اللى تخوف بشدة من حكم الاسلام السياسى "رغم وجود ما يفكره بمساوئ "مذبحة ماسبيرو",كمان هاتلاقى الشعبية دي جاية من تاجر عايز استقرار وأمن عشان تجارته تستمر وتكبر .هومايهموش حاجة اسمها ثورة او عدالة اجتماعية او او...الخ .
إنما كل همه هو صفقة تجارية أو حتة ارض كبيرة يعمل عليها صرح اقتصادى كبير او رخصة بعمل مشروع ضخم فى مصر ولا مانع من دفع رشوة كبيرة لمسؤل ما لتسيير المشروع  من خلال كل ده يتهرب من دفع الضرائب والمستحق عليه للدولة.
 وعلى صعيد اخر نرى المرشح المنافس والوحيد وهو يستجمع توكيلاته من محافظات مصر ويا ليتها بنفس سهولة المرشح الاخر .!!
إلا ان هذا الوضع يجبرك ان تدخل فى علم الغيب !! وتنافس "الله" فى أحد صفاته وتبقى على يقين من فوز المرشح اللى عنده شعبية كبيرة!!!
 السؤال هنا ؟؟
- ليه البهدلة دي طالما النتيجة محسومة مسبقا ؟
- ليه الدولة تصرف ما قيمته مطبوعات وأوراق لقضية محسومة ومعروفة نتائجها ؟
- ليه الدولة تعطل مصالح المواطن ووقته "رغم انه ماستفادش من ذى قبل من انتخابات واستفتاءات" والقضية محسومة ومعروفة نتائجها ؟
- ليه الدولة تسخر كل وسائل الاعلان والدعاية الانتخابية والقضية محسومة ومعروفة نتائجها ؟
- ليه الدولة توفر من الموازنة العامة ملايين الجنيهات تصل الى 500 مليون جم لتغطية تكاليف الانتخابات والقضية محسومة ومعروفة نتائجها ؟
- لو عرفت الاجابة قدامك فرصة تدخل الانتخابات وتنافس وتبقى المرشح الثالث لعرش مصر :)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق